Jak myć alufelgi?

Już od wielu lat dużą popularnością cieszą się w Polsce myjnie bezdotykowe. Pozwalają na szybkie umycie samochodu, jednak nie jest to mycie szczególnie dokładne. Dotyczy to nie tylko karoserii, ale przede wszystkim felg aluminiowych, które przyjmują na co dzień bardzo duże dawki zabrudzeń, często „wbijających się” w minimalne otarcia na ich powierzchni. Wobec trudnych warunków, w jakich funkcjonują obręcze kół, przyjrzymy się bliżej jak byłoby idealnie je myć, a nie jedynie spłukiwać pod ciśnieniem.

Przygotowania

Felgi wykonane z aluminium użytkowane są w bardzo ciężkich warunkach. Jako element koła przyjmują nieczystości z pojazdu (pył z klocków, sadzę, osad ze ścierających się opon) oraz zabrudzenia z nawierzchni (piach, błoto, smołę, sól drogową). Wszystkie te zanieczyszczenia wgryzają się w mikroskopijne uszkodzenia powierzchni, pochodzące z otarć o krawężniki, odbijania drobinek mineralnych (tzw. kamyczków) podczas jazdy trasami ekspresowymi, jazdy po luźnej, np. szutrowej nawierzchni. Z tych względów wymagają dokładnego mycia dokonywanego na… Wystudzonej feldze. Nie zapominajmy, iż elementy koła odbierają i przejmują ciepło generowane przez elementu mechanizmu hamulcowego przy tarciu podczas hamowania. Nagłe ochłodzenie może doprowadzić w skrajnych przypadkach do deformacji obręczy, jednak z pewnością mycie felg rozgrzanych skończy się każdorazowo zaciekami i plamami z nierównomiernie parujących środków czyszczących.

Czyszczenie

Pierwszym krokiem jest dokładne wyczyszczenie felgi, pozbycie się z niej nalotów piasku, błota – wszelkich drobinek, które zadziałają jak elementy ścierne, przy ręcznym myciu obręczy. Najprostszym rozwiązaniem wydaje się użycie myjki ciśnieniowej, jednak może ona powodować odpryski i złuszczanie się warstwy lakieru, co jest szczególnie widoczne na obręczach posiadających już drobne uszkodzenia. W ich przypadku, woda pod ciśnieniem bardzo szybko pogłębia proces erozji. Najpewniej jest użyć bieżącej wody i szmatki do „zdjęcia na mokro” wszelkich zabrudzeń. Część myjni ręcznych preferuje czyszczenie z użyciem środków bazujących na kwasach, które skutecznie usuwają brud, jednak osłabiają tym samym powłokę lakierniczą (warstwę ochronną) felg.

Mycie

Oczyszczoną powierzchnię możemy już dokładnie wymyć. Najpewniej jest zastosować wodę i naturalne detergenty oraz szampony do karoserii lub specjalne specyfiki dedykowane alufelgom. Zwróćmy uwagę czy wybrany przez nas środek czyszczący przeznaczony jest do obręczy aluminiowych lakierowanych czy też nielakierowanych. Nie jest to chwyt marketingowy- specyfiki te znacząco różnią się od siebie składem, a ich nieodpowiednie dobranie może prowadzić do uszkodzenia powłoki lakierniczej.

Woskowanie

Ostatnim etapem, zarówno zabezpieczającym wyczyszczoną felgę, jak i nadającym jej ostatecznego połysku jest woskowanie. Zewnętrzna woskowa warstwa uchroni felgę (przypomnijmy: o mikroskopijnych nierównościach, w których gromadzi się brud) przed najmniejszymi drobinkami zanieczyszczeń: kurzem, pyłem, osadem z klocków hamulcowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *